Poznáváme aktivní sopky

Děti, myslíte si, že je zemský povrch něco neměnného a ztuhlého, a nebo, že se v průběhu času mění? Co myslíte? Pojďme se podívat na lekci o litosféře, tedy o pevném obalu Země. Celkově to vypadá jako pizza, že? Tak s chutí do TOHO.

 

Tááák, nejdříve se podívejme na jedno z videí o deskové tektonice. Vyberte si takové, které Vás svým názvem nejvíce zaujme. Nejobecnější jsou ta první videa.

Dozvěděli jste se, že sopky nacházíme v místech, kde jsou hranice litosférických desek. Nyní máte za úkol najít na mapě světa sopky, které jsou označené červeně a běžné hory, označené černě. Barevné sopky a hory si vytiskněte, vystřihněte a nalepte na (jakoukoli) mapu.

U tohoto úkolu budete nejspíš potřebovat rodiče, nebo učitele na pomoc (a oni budou potřebovat k ruce altas a možná i vás). Mají totiž za úkol rozmístit vytištěné a přeložené lístečky na mapu světa (přilepte ideálně “žvíkačkou”). A vy potom určete, zda se jedná o sopku, nebo horu. Pomoci Vám mohou zemské zlomy, které jsou na některých mapách dobře viditelné. Například na Montessori mapě světa jsou viditelné skvěle.

 

Huráááá, nejnáročnější část je za Vámi! Nyní si dejte pauzu a potom si vyplňte zábavný pracovní list k videu. Pokud něco nebudete vědět, najděte si informace ve videu, na internetu, nebo v knihách.

Co si zopakovat pohyby litosferických desek? Skvělá je aktivita se suchary a moukou. Pro tuto aktivitu budeme potřebovat balení kukuřičných chlebů, talíř a mouku. Nyní máte v rukou nástroj, jak vytvářet vlastní pohoří. TAto aktivita vám pomůže pochopit pohyby zemského pláště, který vede k formování sopek, pohoří a oceánských příkopů. Jak nato najdete TADY. Velmi efektiní je, pohybujete-li sušenkami na mouce, můžete tak napodobit pohyb desek.—–mrkněte níže—

Nakonec si můžete udělat dva testíky, kterými si ověříte, zda jste si vše zapamatovaly. Na konci každého testu naleznete  kontrolu.  ———-:

testA-LIT

testB-LIT

 

Krásný den přejeme!

Zuzka, Ondra a děti

Lekce je vhodná pro děti z druhého trojročí Montessori, případně pro 6. třídu. Je vhodné děti rozdělit do pracovních skupin po 2-4 žácích.

 

     
 

 

 

 
 
       
       

 

   
       
         
         
         
         

Napsat komentář

Select your currency
CZK Česká koruna
EUR Euro